Vorm en Kleurdagen

Stapelen met kunst

Deelnemers:1e en 2e jaars VMBO Kader, Herbert Vissers College
Thema:Vorm, kleur, kunstinstallatie, choreografie, film, multidisciplinair
Skills:creativiteit, probleemoplossend vermogen, samenwerken
Duur:2 dagen

Omschrijving

Doel van het project is dat leerlingen van het Herbert Vissers College kennis maken met multidisciplinair werken.

Het eerste leerjaar start met de basisvormen en basiskleuren. Het tweede leerjaar met de secundaire vormen en kleuren. Samen met Atelier Habitat begeleiden de docenten van het Herbert Vissers College de leerlingen door de projectfases heen. Bij dit project staan de samenwerking, het proces en het stapelen van disciplines centraal.

Iedere klas krijgt een eigen kleur en vorm als uitgangspunt voor het bouwen van hun eigen installatie. In een volgende fase werken de leerlingen toe naar een choreografie die hun installatie versterkt.

Alle kleurige installaties samen worden aan het einde van het project gefilmd in één videoclip.

Lees meer...

De vorm en kleurdagen doen een beroep op vele vaardigheden van zowel de leerling als de docent. Beide komen terecht buiten hun comfortzone door de verschillende kunstdisciplines die ze binnen één project moeten verenigen. Dit vraagt om een goede samenwerking, een nieuwsgierige houding en veel creativiteit.

Doordat de nadruk ligt op het proces, krijgen leerlingen een uitgebreid inzicht in de verschillende fases die bij een project horen en ontdekken wat daarbij komt kijken. Samen met de klas zijn ze verantwoordelijk voor de volgende fases:

Dag 1: 

Inspiratie (lezing)- Receptief. Inspiratie opdoen, vragen stellen.
Brainstormen- Interactief. Inspiratie uitwisselen, associëren.

Ontwerpen- Actief. Ideevorming.

Bouwen- Actief. Fysiek aan de slag, idee op de achtergrond

Dag 2:

Startvraag : ‘Als je naar je installatie kijkt, wat voor beweging zou het maken als het zou leven?’

Inspiratiesessie bewegen- Interactief. Inspiratie opdoen, vertalen naar eigen lichaam
Brainstormen- Interactief. Inspiratie uitwisselen, associëren.

Choreografie ontwerpen- Actief. Ideevorming. Fysiek.

Videoclip opnemen- Actief. Uitvoeren. Alle disciplines zijn gestapeld.

Voor meer inspiratie en uitwerking van de lessen, download de opdrachtomschrijving.

Externe deskundigen

Deze Kleur & Vorm dagen werden begeleid door Margreet Angelita van der Vlies van Atelier Habitat.

Inspiratiebronnen

Primary Colors-Sesamy Street:  www.youtube.com/watch?v=yu44JRTIxSQ

Das Triadische Ballet www.youtube.com/watch?v=87jErmplUpA

Foto’s

Downloads

Leergang 1

Vorm en kleurdagen – leerjaar 1 – Begeleiding in klas
Docentenhandleiding en draaiboek Vorm en kleurdagen – leerjaar 1

Leergang 2

Vorm en kleurdagen – leerjaar 2 – begeleiding in klas
Docentenhandleiding en draaiboek Vorm en kleurdagen – leerjaar 2
Recente projecten