Kunstenaar in de klas

Beeldend Kunstenaar

Deelnemers:Kaj Munk college
Thema:zelfportret, zelfreflectie, beroepsoriëntatie
Skills:kritisch denken, creativiteit
Duur:1 blokuur

Omschrijving

Doel van het project is de leerlingen van het Kaj Munk inzicht te geven in het werkproces van een kunstenaar . Wat houdt het in om kunstenaar te zijn? Wanneer noem je jezelf een kunstenaar? Waar werk je al kunstenaar?

Op deze en andere vragen geeft een kunstenaar antwoord bij het project ‘Kunstenaar in de Klas’. De kunstenaar deelt zijn inspiratiebronnen, zoomt in op een aantal projecten en laat leerlingen meedenken over dilemma’s in het kunstproces.

Samen met de Kaj Munk- docenten zoeken we naar kunstenaars die aansluiten bij het curriculum van de kunstvakken en het niveau van de leerlingen. De kunstenaar geeft feedback op het werk waar leerlingen op dat moment mee bezig zijn. Vaak krijgen ze ook een motiverende opdracht, waardoor ze weer nieuwe inspiratie krijgen.

Lees meer...

Afgelopen jaren heeft het Kaj Munk een groot aantal kunstenaars ontvangen met een variatie aan kunstdisciplines. Dit verschilt van portretschilder tot grafisch kunstenaar, van beeldhouwer tot tekenaar

Tijdens 1 of 2 lesuren krijgen leerlingen een interactief college, stellen ze vragen en krijgen een opdracht waarbij ze betrokken worden in het beroepsproces van de kunstenaar.

Iedere les heeft een aantal ijkpunten:

>De leerlingen zijn tijdens hun normale lessen bezig met het maken van een kunstwerk, gelinkt aan het beroep wat de kunstenaar uitoefent. De kunstenaar mag daar expliciet naar vragen en feedback geven op hun gemaakte werk tot nu toe.

> Het verhaal is persoonlijk. Hoe is hij of zij kunstenaar/ontwerper geworden? Wat waren zijn/haar drijfveren?

> De kunstenaar vertelt iets over 2 of 3 eigen projecten, hij/zij gaat in op het proces, wat kwam hij/zij tegen? Wat waren de beren op de weg? Waar kunnen leerlingen rekening mee houden in hun eigen maakproces?

> De kunstenaar houdt het verhaal interactief, betrekt de leerlingen bij je verhaal. Laat leerlingen meedenken en een oplossing voordragen voor eigen kunstzinnige probleemstellingen die je hij/zij tegenkomt.

> Het verhaal is visueel, er wordt veel gebruik gemaakt van film en fotomateriaal.

Enkele voorbeelden van kunstenaars en hun lessen zijn:

  • Titia Sprey- Zelfportret
  • Rogier Alleblas- Documentatie van eigen leven
  • Marlieke Schoen- Beeldhouwkunst, thematisch werken
  • Jantine Geels- Grafische technieken
  • Marieke Hunze- Inkt, verf
  • Paul Nassenstein- Associatieve kunst, mixed media

Externe deskundigen

Deze lessen werd gegeven door Titia Sprey, Rogier Alleblas, Marlieke Schoen, Jantine Geels, Marieke Hunze, Paul Nassenstein.

Inspiratiebron

Zo werken wij- Sacha Bronwasser: www.pf.nl/sacha-bronwasser-zo-werken-wij

Recente projecten